ПРОФЕСІЙНА СПІЛЬНОТА КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ 1-11-их КЛАСІВ 60-го МЕРИДІАНУ

УМОВИ ДОСТУПНОСТІ ТА НАВЧАННЯ ДЛЯ ОСІБ З ООП. КЛЮЧ ДО ІНКЛЮЗІЇ НА 60-МУ МЕРИДІАНІ

2023-2024 навчальний рік

КОНСУЛЬТУВАННЯ педагогічних працівників школи фахівцями ІРЦ Залізничного району м.Львова




Налагоджена співпраця з фахівцями-консультантами  ІРЦ Залізичного району м.Львова- успіх, на користь дітям з ООП.
Плідні тижні: підведено підсумки реалізації запланованих цілей на І-ий семестр, відкриито ще один інклюзивний клас, проведено засідання з розробки ІПР , розроблено освітні маршрути для учнів з ООП.














ІІ семестр розпочали з засідань Команд супроводу учнів з ООП  за підсумками І-го семестру
Налагоджено тісну співпрацю з фахівцями  ІРЦ Залізничного району м.Львова







Осінній марафон : зустріч кластеру психолого-соціального та інклюзивного супроводу!
Навчалися , креативили,обговорювали…та привітали нашу улюблену  з 77-літтям .Успіху та легкої дороги в майбутнє і в нову українську школу з найкращими учнями та батьківською спільнотою.










##60-ий меридіан)))А сьогодні на майданчику комунікаціі "ІНКЛЮЗІЯ"))) ЗНАЄМО, ВМІЄМО,ПОДІЛИМОСЬ
😍😍😍
КОМАНДІ психолого-педагогічного супроводу зреалізувати у новому навчальному році зустрічні пріоритети сильноі сторони дитини з ООП. Інклюзія - динамічний процес, якого не зупинити
❣️❣️❣️




Розробка ІПР для учнів 1-А та 1-В класів











Засідання команди супроводу з розробки ІПР для 
учнів з ООП 1-Б класу 







 2022-2023 н.р.

« Моя школа відкрита для всіх»

ІНКЛЮЗИВНИЙ ХАКАТОН
Діджиталізація в дії
вч. Тетяна МЕЛЬНИК






































ОРГАНІЗАЦІЙНЕ ЗАСІДАННЯ КОМАНДИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО ТА ІНКЛЮЗИВНОГО СУПРОВОДУ




ПІДСУМКИ РОБОТИ КОМАНДИ ППС ЗА ІІ СЕМЕСТР 2021-2022 НАВЧАЛЬНОГО РОКУ


















РІВЕНЬ ПІДТРИМКИ в освітньому процесі - це обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі здобувачів освіти з ООП відповідно до їх індивідуальних потреб. 

24-25 січня 2022р. на засіданні команди школи з ООП  спільно з фахівцями ІРЦ м.Львова Катерняк Ж.М. та Джулою О.С. визначено рівні підтримки  учням з ООП
































Сучасне інклюзивне освітнє середовище розвиває творчу уяву дитини з ООП... Нова роль асистента учителя... в черговій атестаціі... Інструменти іх позиціонування на ринку надання освітніх послуг дитині з ООП... А сьогодні локація новорічних розмальовок у командній роботі...




















Плідна співпраця – запорука успіху!

З колегами середньої загальноосвітньої школи № 99 м.Львова ділимось напрацьованим досвідом у царині надання якісних освітніх послуг учням з ООП.
25 жовтня 2021р.








Доступний простір для дитини з ООП









 

Олімпійський тиждень.

Участь учнів з ООП та їх родин у проєкті " Так, Я можу"













































Загальношкільний карантинний флешмоб до Всесвітнього дня інформування про АУТИЗМ





















В рамках проведення загальношкільних заходів декади
соціально-психолого-педагогічного та інклюзивного супроводу



























колектив учнівського самоврядування школи спільно з командою супроводу учнів з ООП відвідали районну Комфорт-бібліотеку №42. До Всесвітнього дня дарування книг, учні передали до бібліотечного фонду низку подарованих художніх книг та водночас стали активними читачами нашої бібліотеки.













Інклюзія в ДІЇ...
Ключ до інклюзії на 60-ому меридіані...

    Сьогодні знову про інклюзію.... На межі виклику та успіху.... Розпочали Декаду соціально-психолого-педагогічного та інклюзивного супроводу творчими майстерками.... За останні роки нам вдалось чимало що змінити в пріоритетах інклюзії....
- інклююзія в контексті НУШ
- готовність команди до змін
- державна субвенція
- сучасне доступне навчальне середовище
- мозаїчна дидактика
- сенсорна кімната - центр можливостей
    Все для щасливого навчання дітей.... Ми разом долаємо недуги, ми разом пізнаємо світ...Народна мудрість говорить: весна ледачого не любить.... Сьогодні зустрічали весну...Готуємось до наступної рубрики ІНКЛЮЗІЇ бути
























































































Сучасні умови доступності до навчально-виховного процесу 
осіб з ООП







Усі санвузли облаштовано відповідно до нозологій учнів з ООП






За кошти з державної субвенції для осіб з ООП придбано TACH -панель
















Для ефективного проведення корекційно-розвиткових занять адміністрацією обладнано 

Сенсорну кімнату








Сміливі кроки назустріч дитині з ООП

ЗВІТ
спеціалістів соціально-психолого-педагогічного та інклюзивного супроводу













Спільні дискусії: 

разом для дитини з ООП
























«Інклюзивний мікс по-львівськи»
І знову стартувала інклюзивна толока на 60 меридіані. Впродовж 2 тижнів будуть проходити заходи «Інклюзивний мікс по-львівськи», в заходах будуть брати участь студенти факультетів корекційної педагогіки Львівського національного університету імені Івана Франка. Науковці в галузі інклюзії, методичні працівники, батьки, як партнери та команда фахівців інклюзивного супроводу школи. 
- День перший: інклюзивний фреш - коло дружби!


















День другий: інклюзія в дії! 
Творча платформа «Золотий мольберт особливої дитини». Вперше відбулась зустріч із студентами факультету корекційної педагогіки Львівського національного університету імені Івана Франка та учнів з особливими освітніми потребами. Панувала творча атмосфера, вирували емоції. Робота вдалась! Спілкувались, пізнавали себе і один одного. Кожна особлива дитина виявилась творчою. Також були присутні викладачі, які допомагали студентам освоїти ази професійної справи.














                                                                                                                  
День третій : інклюзія в дії. Інклюзивний квест 
«Я у світі. Я досліджую світ: весна іде красу несе». 
Квестились усі: студенти, викладачі з факультету корекційної педагогіки Львівського національного університету імені Івана Франка, учні з ООП та команда фахівців школи інклюзивного супроводу. Дивовижний світ розвитку дитини з ООП, вирували позитивні емоції, було круто: ми навчались, досліджували розвивались –— у пошуках нових локацій та завдань. Усі молодці! Ми справились. Далі буде...
















Семінар для заступників директорів


30.01.2018 року НМЦО м. Львова спільно з командою педагогів СЗШ № 60  на базі нашої школи проведено ряд майстер-класів на тему «Практична сторона успішної реалізації інноваційних підходів до інклюзивного навчання» для заступників директорів з НВР закладів освіти міста – учасників проекту «Скарбничка заступника директора – методична взаємодопомога».



















Ми спільно, в динамічній, інтерактивній формі опрацювали питання першого блоку:
- «Інклюзивна освіта – найпотужніший інноваційний рух в освіті ХХІ століття».
- «Нова модель сучасної освіти в контексті пріоритетності НУШ».
- «Крок за кроком до інклюзії. Школа для всіх» (з досвіду організації інклюзивного навчання у СЗШ № 60).
Цікаво провели інтерактивну вправу-візуалізацію «Карта інклюзивного навчання м. Львова».
Чітко і злагоджено попрацювали у 3-х модулях практичної зони блоку № 2, де ознайомились із «Золотим» матеріалом з математики для дітей з ООП, з сенсорним матеріалом «Космічне виховання»; вивчили наповнення сенсорної кімнати та організацію її роботи.
З чудовим настроєм і віддачею попрацювали в інтерактивній інклюзивній майстерні, де активно включились у виконання вправ «Ранець дитини з ООП», «Відчути, щоб зрозуміти», «Слоган», «Дерево бажань».
На завершення провели відкритий діалог «Інклюзія: за, чи проти?» на якому підвели підсумок сьогоднішньої роботи і прийшли до однозначного висновку: інклюзивна освіта – необхідна складова реалізації прав дітей з ООП на освіту, спрямована на формування основних життєвих компетентностей, на досягнення певних успіхів у житті та виконання різних життєвих і соціальних ролей. 


Літній інститут -2018


                 Впродовж двох тижнів липня у Львові працював Літній інститут 2018.
З метою впровадження інтерактивних технологій для інтегрованого навчання у закладах освіти.           У межах заходу 7 канадських партнерів з Інституту Професійного Розвитку Вчителів поділилися новими методиками та підходами до стилів навчання учнів.
Тиждень II роботи літніх курсів для освітян Львова, Львівської обл та Донецької обл.
21 команда шкіл-учасниць взяла участь у навчальній сесії. Пізнавально, творчо, креативно діляться досвідом учителі із м.Торонто Канада щодо Плану Розвитку Школи зорієнтованої на інтеграцію навчання у 5-9 класах.
      Команда педагогів нашої школи теж приймала активну участь у цьому інтерактивному навчанні. Канада - Україна Торонто - Львів працюємо над Планом Розвитку Школи .
               Ідеї, критерії, нові підходи, інноваційні технології, види діяльності; перешкоди щодо впровадження, очікуваний конкретний результат. Такі теми опрацьовували шкільні команди. Успіху нам усім!













Рівні можливості - рівні права



І знову цікаві покупки! За кошти цільових субвенцій у пріорітеті інклюзивної освіти для діток з ООП придбано 6 планшетів та 3 ноутбуки, для корекційно-розвивальних занять - спортивне обладнання.


Німецький досвід – наші львівські реалії.


 У тиждень осінніх канікул  з 16 до 21 жовтня 2017 року до нас знову  завітали  наші друзі,   партнери з інтеграційної школи Марії Монтессорі, лікарі педіатри  з міста Ерфурта Землі Тюрінгії (Німеччина), а також завідувач кафедри інклюзії Берлінського університету імені Гумбольдта,  з якими  ми мали можливість стати учасниками двох міжнародних освітніх цільових  проектів. Наша співпраця ще розпочалась   у 2003 році. Це і  вияв дружнього  візиту.  І спільна робота в рамках навчальних семінарів, і вироблення певних стратегічних завдань на подальшу співпрацю в рамках міжнародного партнерства. Крок за кроком, долаючи певні перешкоди, і поряд з тим досягаючи успіху, школа  йшла до нової моделі -   інклюзії. Дякую за результативну співпрацю та професійне партнерство.
 Наше міжнародне партнерство у відносинах перетворило школу на відкриту систему впровадження та реалізації   інклюзивної   моделі  навчання дітей з особливими освітніми потребами, яка легко сприймає нові ідеї, впроваджує освітні ініціативи, відгукується на волевиявлення всіх учасників навчально-виховного процесу. Створюючи інклюзивний простір та сприятливі умови для самовираження кожної особистості у різних видах діяльності, їх повноцінного розвитку, дало можливість формувати інноваційне освітнє середовище певного успіху дитини з ООП


Нам - 10 років


Семінар за участю німецьких   партнерів з інтеграційної школи Марії Монтессорі

З 16 до 21 жовтня 2017 року семінар за участю німецьких   партнерів з інтеграційної школи Марії Монтессорі, лікарів педіатрів  з міста Ерфурта Землі Тюрінгії (Німеччина), а також завідувач кафедри інклюзії Берлінського університету імені Гумбольдта,  з якими  ми мали можливість стати учасниками двох міжнародних освітніх цільових  проектів. 
Німецький досвід – наші львівські реалії
У тиждень осінніх канікул з 16 до 21 жовтня 2017 року до нас знову завітали наші друзі, партнери з інтеграційної школи Марії Монтессорі, лікарі педіатри з міста Ерфурта Землі Тюрінгії (Німеччина), а також завідувач кафедри інклюзії Берлінського університету імені Гумбольдта, з якими ми мали можливість стати учасниками двох міжнародних освітніх цільових проектів. Наша співпраця ще розпочалась з 2003 року. Це і вияв дружнього візиту,і спільна робота в рамках навчальних семінарів, і вироблення певних стратегічних завдань на подальшу співпрацю в рамках міжнародного партнерства. Крок за кроком, долаючи певні перешкоди, і поряд з тим досягаючи успіху, школа йшла до нової моделі - інклюзії. Дякую за результативну співпрацю та професійне партнерство.
Наше міжнародне партнерство у відносинах перетворило школу на відкриту систему впровадження та реалізації інклюзивної моделі навчання дітей з особливими освітніми потребами, яка легко сприймає нові ідеї, впроваджує освітні ініціативи, відгукується на волевиявлення всіх учасників навчально-виховного процесу. Створюючи інклюзивний простір та сприятливі умови для самовираження кожної особистості у різних видах діяльності, їх повноцінного розвитку, дало можливість формувати інноваційне освітнє середовище певного успіху дитини з ООП.






































28.04.2017р. на базі школи спільно з методистами Львівського навчально-методичного центру Приймак Наталією та Лазар Володимирою, вчителями-дифектологами, логопедами навчально-реабілітаційного центру "Довіра" проведено навчально-інформаційний семінар для вчителів початкових класів відділу освіти Залізничного району на тему :

"Створення інклюзивного середовища у загальноосвітньому навчальному закладі".

          

18.11.2015 р.

Соціально-педагогічна майстерня









          ОСВІТА, ПОВАГА І РІВНІСТЬ  -  ДЛЯ  ВСІХ             НАМ     -    ДЕСЯТЬ  РОКІВ


          Школа знаходилась у пошуку нової освітньої моделі. Враховуючи  стратегічну мету нової філософії суспільства щодо навчання дітей  з інвалідністю, сьогодні ми можемо говорити про певні успіхи  в   реалізації інклюзивної моделі навчання у закладі освіти. Школа шукала і знаходила шлях, який би забезпечував успішне навчання усіх дітей. Основний наш принцип полягав у тому, щоб забезпечити позитивне безбар»єрне середовище  для  дітей з особливими освітніми потребами  на право  доступу до якісної освіти.  З 2005 року впродовж десяти років  претендували  бути  опорною школою в районі, де спільно з  активною позицією батьків зуміли реалізувати ідею впровадження в навчально-виховний процес концепцію інтегративного(інклюзивного) навчання осіб з особливими освітніми потребами.
         Як результат, уже десять років постіль  переступають поріг школи діти з особливими освітніми  потребами,  разом долають недуги, разом пізнають світ,  де кожен день перебувають у постійній соціальній взаємодії за будь-яких умов, знаходять прихильність один до одного та  відчуття захищеності. Нормативно-правова база  давала нам можливість повною мірою  інтегрувати їх у навчальний процес. Сьогодні  у школі функціонує 4 інклюзивних класи та 6 - інтеграційних, у яких навчається 29 дітей із різними нозологіями. Практичний  досвід запозичили у німецьких колег з інтеграційної школи Марії Монтессорі міста Ерфурта  Землі Тюрінгії (Німеччина). Зуміли створити  інклюзивне середовище з практичними зонами для саморозвитку дитини, доброзичливу, невимушену атмосферу, яка побудована на повазі до потреб дитини, зуміли  визнати унікальність та самовизначення  і вчителя  і  учня, їх взаємодію , а це у свою чергу суттєво підвищує ефективність процесу навчання. Значиму увагу приділяли проведенню  педагогічного моніторингу  з метою визначення особливостей розвитку учнів та формування індивідуального маршруту ( навчальні досягнення ; динаміка розвитку; ефективність механізму взаємодії учасників інтегративного(інклюзивного) простору)  із внесенням відповідних записів у індивідуальні портфоліо дитини з інвалідністю. Стали учасниками  двох міжнародних цільових освітніх проектів: українсько-німецького «Створення та апробація міждисциплінарної інтегративної моделі надання допомоги дітям із особливими освітніми потребами в м.Львові» та  українсько-канадського «Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребам  в Україні». 
        Налагоджена співпраця  школи  з  факультетом  філософії Львівського
національного університету ім.Івана Франка,  факультетом  інклюзії Берлінського університету імені Гумбольдта, Українським католицьким університетом (м.Львів), Українським  освітнім центром Монтессорі (м.Київ), Львівським регіональним інклюзивним ресурсним центром, громадськими організаціями в частині координування, навігації, інформування  та консультування щодо реалізації та створення інклюзивного середовища в навчальному процесі. У вересні 2015 року в  школі відкрито сенсорну кімнату з облаштуванням корекційно-компенсаторного обладнання   для надання відповідними фахівцями соціально-психологічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
           Важлива роль у реалізації цієї моделі належить команді фахівців школи, зокрема  вчителю початкових класів, асистенту вчителя, практичному психологу, соціальному педагогу,   які забезпечують соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами, визначають пріоритет  своєї діяльності щодо їх соціальної адаптації, розвитку в них самостійності, інтелектуальних здібностей, формуванню позитивних життєво важливих  компетенцій. Педагоги оволодівають різноманітними інноваційними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
         Перешкоди можна і потрібно долати, і поряд із тим досягати успіху. Розуміємо, що таланти створити неможливо, але можна створити грунт, на якому вони ростуть  і розвиваються. Вчителю надано право вміти розкрити кожну дитину в навчально-виховній парадигмі.
Вітаю  шановних колег, учнів , батьківську громаду з десятиріччям відкриття інклюзивних класів.  Найкращі слова подяки  усім  за  їх ставлення та активну вирозумілу позицію до сприйняття нового бачення освітньої моделі  навчання та позиціонування сучасної  демократичної  школи. Також висловлюю щиру вдячність працівникам органів управлінь освітою міста, району за  результативну співпрацю, професійне партнерство, надання цільових субвенцій для реалізації інноваційних проектів. З нами  поряд відкритість, толерантність, доброта, співчуття, шанобливість. Впевнена, що за інклюзивною освітою – майбутнє. Сподіваюсь, що світ стане кращим, коли ми будемо разом.
                                        Рачковська Людмила Романівна,
                    директор   середньої загальноосвітньої школи № 60 м.Львова,


                                        Відмінник освіти України


"Раз добром нагріте серце- вік не прохолоне!"




        Цьогоріч СЗШ 60 випускає у світ клас, в якому вперше була застосована методика 

інтеграційної освіти Марії Монтессорі. Її основний принцип полягає в тому, що поряд зі 

звичайними дітьми навчаються учні з особливими освітніми потребами. Безумовно, 

така співпраця залишає слід у серці дітей з інвалідністю, вчителів та простих учнів.

"У 2005 році до нашої школи у перший клас завітали особливі діти. Це була Лозинська 

Юля, Дмитро Дзижак та Тераз Олег,"- Згадує перша вчителька цього класу Угрин Ірина 

Степанівна. Розповідає, що спочатку дітям було важко пристосуватися до такої кількості 
нових однокласників, вони соромилися і боялися зробити помилку. Але протягом декількох місяців адаптувалися, подолали внутрішню скутість, знайшли друзів і отримали мотивацію до навчання. Хоча здорові діти були ще зовсім маленькими, але навчилися розуміти проблеми інших, толерантно сприймати людські відмінності та допомагати один одному. Ірина Степанівна додає, що однокласники змогли стати великою сім'єю.
Коли діти з особливими потребами перейшли в середню школу, то зустрілися з ще більшою кількістю вчителів та учнів. "Вчителі старшої школи з розумінням підійшли до цього питання і намагалися знайти підхід до цих діток. Дуже скоро учні звикли до нової обстановки і знову почали наполегливо вчитися. Але з роками Юлічці, Олегу і Дмитру ставало все важче щодня долати довгу дорогу з дому до школи і навчатися по 5-6 уроків. Тому з 7-го класу вони навчаються індивідуально з вчителями на дому."- Розповідає новий класний керівник Жаб'як Оксана Федорівна. Говорить, що попри відсутність змоги дітей з особливими потребами ходити до школи ,
однокласники ніколи їх не забували.
    "Юля, Олег та Дмитро завжди приходили до нас на свято першого і останнього дзвоника, іноді могли завітати посеред тижня. Ми дзвонимо їм, питаємо як справи і вітаємо зі святами. У нас є особлива традиція. Щороку на свято Св. Миколая ми відвідуємо цих дітей, даруємо їм солодкі подарунки, граємось з ними та співаємо пісні."- Ділиться однокласниця Юля Уницька.
        Нажаль, хвороби лише прогресують і ці учні зовсім перестали відвідувати школу. Але за роки навчання вони зуміли вільно спілкуватися та займатися спільними справами зі своїми однолітками, а найголовніше- знайшли друзів. Це безперечно допоможе їм в майбутньому дорослому житті.
Однокласники додають:
- Ми теж змогли багато чому навчитися в цих дітей. Вони є щирими, добрими і справжніми, не зважаючи ні на що, а цього так бракує сучасним людям. Сонце в душі Юлі, Дмитра і Олега зігріває нас. Ми віримо, що вони зможуть реалізувати себе, вони сильні- вони переможуть.



Асистент вчителя



Робота асистента вчителя  передбачає надання якісних освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами у інтеграційних(інклюзивних) класах, розширення участі всіх дітей, зокрема з особливостями психофізичного розвитку, в освітньому процесі,  здійснення змін освітньої системи, а не дитини, школа  і освітня система підлаштовуються під індивідуальні потреби всіх учнів.


       Увага зосереджується на соціалізації дітей цієї категорії та якості навчання, де її ключовим  компонентом є  — гнучкість врахування особистісних характеристик, що визначають темп навчання кожної дитини, адже у більшості випадків дітям просто необхідне доступне викладання.
         Я, як асистент вчителя, забезпечую  долучення  всіх дітей до загальноосвітніх занять, займаючись одночасно  з одним-трьома учнями.
Саме поняття «затримка» говорить про те, що дитина довше залишається на ранніх етапах свого розвитку. У віці 6—8 років вона ще «дошкільник».  Саме тому в школі з цими дітьми спершу застосовую елементи гри, поступово привчаючи дітей свідомо вчитися. Основна увага у роботі з такими дітьми зосереджується на розширенні, зміцненні й систематизації безпосереднього чуттєвого пізнання предметів і явищ навколишнього світу. Для забезпечення ефективності корекційно-педагогічної роботи здійснюю індивідуальний підхід з урахуванням реального рівня розвитку дитини.
         Для дитини з особливостями психофізичного розвитку на кожен урок обираю певну систему корекційних завдань, що зумовлені дидактичною метою уроку і характером навчального матеріалу. Педагогічні прийоми корекційної роботи відрізняються тим, що вони стимулюють компенсаторні процеси розвитку дітей та дають змогу формувати в них нові позитивні якості.
З 2015 адміністрацією школи створено маленький освітній рай – СЕНСОРНУ КІМНАТУ, де все вабить, ненав'язливо змушує забути страхи, заспокоює. Спеціальне устаткування, встановлене в сенсорній кімнаті, впливає на всі органи чуття дитини.
         Під час проведення релаксаційно-розвивальних вправ перед собою ставлю  цілі та завдання занять у сенсорній кімнаті:
         ٭навчити способам емоційної саморегуляції та розслаблення м’язів;
٭в доступній формі зняти стресову реакцію;
 ٭укріпити установку на турботливе ставлення до свого тіла.
Використовую такі  технології навчання:
*обговорення і дискусії;
*практичні вправи;
*цікаві завдання.
В процесі роботи я отримала наступні результати:
1. Деякі показники негативної психічної напруженості в спеціально організованому предметно-практичної середовищі сенсорної кімнати як мінімум частково компенсуються.
2. Діти отримують позитивні емоції через занурення в середовище сенсорної кімнати, у них розвивається інтерес до пропонованої діяльності, до взаємодії.
3. Оволодіння прийомами релаксації сприяє стабілізації негативної психічної напруженості.
Таким чином, можна зробити висновки, що заняття в сенсорній кімнаті достовірно поліпшують психічний стан дітей, позитивно впливає на емоційну сферу, на розвиток комунікативних якостей, на формування пізнавальної активності. Крім того, заняття в сенсорній кімнаті, як «швидка допомога» у складній або стресової ситуації, дуже актуальна і значно підвищує ефективність проведеної роботи. Адже «Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості», як говорив В.О. Сухомлинський!

                                                                                      Сущенко О. С.,
                                                                   асистент вчителя СЗШ №60 м.Львова




Корекційно-відновлювальні роботи з дітьми із особливими освітніми потребами


Використання засобів сенсорної кімнати у корекційно-відновлювальній роботі з дітьми із особливими освітніми потребамиВже з 2015 року в школі № 60 сенсорна кімната успішно використовується у корекційно-розвиваючій роботі та поведінковій терапії. Корекція проводиться із дітьми зі розладами аутичного спектру, епілепсією, затримками та порушеннями психічного розвитку, ДЦП й іншими розладами моторики, із проблемами емоційно-поведінкової саморегуляції, з порушеннями слуху, зору та мовлення, та із дітьми схильними до невротизації.
Програма динамічної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами передбачає різноманітні види стимулюючих впливів. Особливо важливо, аби дитина активно брала участь у цьому процесі, а заняття спрямовані на розвиток рухових навичок, мотивації, усвідомлення й розвиток вольових зусиль були адекватними, ускладнювались поступово й приносили дитині задоволення. Сенсорна кімната надає необмежені можливості в отриманні різноманітних зорових, слухових, тактильних стимулів. Їх поєднання впливає на психічний, емоційний розвиток дитини, здійснює розслаблюючу, відновлювальну і в той же час тонізуючу, стимулюючу, зміцнюючи дію. Для дітей із особливими освітніми потребами сенсорна кімната об'єднує в собі як релаксаційну, так і розвиваючу функцію, допомагаючи справитися з вузькоспеціалізованими проблемами таких. Устаткування в кімнаті підібрано таким чином, аби такі особи не відчували ніяких незручностей під час сеансів, незалежно від наявних у них обмежень пов’язаних із здоров’ям.Варто перерахувати обладнання, яке задіюється у корекційно-відновлювальній роботі та вказати на що саме терапевтичні впливи спрямовуються:*      М’яке покриття підлоги – вправи релаксаційні, зняття негативних емоцій і станів, вправи на усвідомлення та окреслення образу тіла, розвитку загальної моторики та просторових уявлень;*      Басейн із тактильними кульками («сухий» басейн) – розвиток тактильного сприймання предметів, моторики, зняття психоемоційного напруження, зниження рухового тонусу, розвиток більш ефективної саморегуляції, корекція тривожності й агресивності, розвиток пропріорецептивної чутливості, просторового сприймання, також можна здійснювати сеанси психофізичного розвантажування;*      Сенсорні доріжки, ребристий мостик – розвиток координації рухів дитини, здатності перетворювати відчуття й емоції в мовленнєві реакції, розвиток рецепторів нижніх кінцівок;*      М’які тунелі – розвиток просторової координації*      Проектор спрямованого світла – розвиток зорового сприймання, розвиток уяви та уваги, світлотерапія;*      Зеркальна куля - розвиток зорового сприймання, орієнтації у просторі, зниження тривожності та психологічної напруги дитини, корекція страхів;*      Зеркало – розвиток міміки та пантоміміки, вміння виражати різноманітні емоційні стани, формування впевненості в собі;*      Набір різноманітних геометричних фігур (різного розміру) – розвиток уяви, великої та дрібної моторики, мислення (особливо розвиток таких операцій як аналіз та синтез), стимуляція тактильних аналізаторів (комплекс завдань на визначення і порівняння: форми геометричних фігур, виду матеріалів, особливостей поверхні фігури чи її руху в просторі);*      Музичний супровід - збагачення сприйняття й уяви, створення психологічного комфорту, релаксації, зниження нервово-психічного та емоційного напруження, активізація рухової активності, формування навичок саморегуляції (при потребі музичний фоновий супровід ігор, вправ, релаксації та ін.).У інтерактивному середовищі сенсорної кімнати діти не підлягають жодному тиску ззовні (стресові впливи виключаються) й відчувають себе в цілковитій безпеці, що сприяє розвитку психічних процесів (пам'яті, уваги, мислення, сприймання), органів чуттів різних модальностей, вестибулярного апарату, а також здійснюється корекція особистісних особливостей, релаксація й психологічне розвантажування. Потрапляючи в сенсорну кімнату, дитина отримує можливість почувати себе вільно, може стати собою.На початку корекційної роботи із дитиною важливим моментом є  встановлення емоційного контакту. За допомогою обладнання сенсорної кімнати це, власне, можна зробити швидше, більш ефективнnо, й маючи змогу спрямовувати деструктивні імпульси дитини в безпечніше русло. Як наслідок – формується потрібний для ефективної взаємодії рівень довіри і поваги дитини до психолога, налаштовує її на результативну роботу та більшу чутливість до релаксаційних заходів. Поступовий перехід до власне психотерапевтичної гри та корекційних занять здійснюється здійснюється плавно та непомітно. Психотерапевтична гра - перші кроки для розуміння дитиною власних емоцій, контролю над ними, це корекція сенсорних розладів, поршень комунікативної взаємодії.У результаті використання засобів сенсорної кімнати, діти стали проявляти більшу пізнавальну активність, що стимулювало їх дослідницькі дії, сприяло розвитку великої та дрібної моторики, координації рухів, засвоєнню навичок самообслуговування та саморегуляції, поступовому розвитку емоційної компетентності (розуміння своїх емоцій та емоцій навколишніх людей), розвитку пізнавальних процесів, навчаються встановлювати конструктивний комунікативних зв’язок. Помітно ефективним є проводити не тільки індивідуальні, а й групові заняття з дітьми (якщо це дозволяють конкретні особливості дитини), адже включення в більш широку соціальну взаємодію є опосередкованою корекцією та профілактикою соціальної дезадаптованості  особистості.Отже, сенсорна кімната має широкий спектр впливу, неоціненного по своїй користі для дітей із особливими освітніми потребами. Маємо надію, що із поступовим урізноманітненням обладнання буде збагачуватись й психотерапевтичний вплив, а як наслідок розвиток особливих діток буде здійснюватися стабільними у своїй розміреності, та впевненими у свої переконливості, кроками. В перспективі важливим є використання усіх можливостей сенсорної кімнати й учнями без особливих освітніх потреб, оскільки ті, в силу своєї емоційної нестабільності і постійного вивчення великого об’єму інформації, відчувають колосальні стресові навантаження.

                                                                        Клименко М.Р. Практичний психолог СЗШ №60


Соціально- педагогічна майстерня









Різні можливості-рівні права

                                                         ШКОЛА  ДЛЯ  ВСІХ


Інклюзія – нова модель  навчання
Всі діти рівні у правах своїх   
Освіта робить крок назустріч дітям
Школа стає відкритою  для всіх
         Одним із основних принципів освітніх стандартів є право дітей з особливими освітніми потребами на інтеграцію в суспільство, основою якої є забезпечення  для них  рівного доступу до якісної освіти. Для забезпечення права на якісну освіту  категорії дітей із інвалідністю  пропонується вибір доступних форм здобуття освіти: індивідуальна, дистанційна, екстернатна, а також інклюзивна (інтеграційна). Інклюзивна (інтеграційна) освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне інтегроване середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями, надається змога дітям з особливими освітніми потребами спільно навчатись зі своїми ровесниками, що ефективно впливає на рівень їхньої соціалізації.
Запозичивши досвід міжнародної практики у наших партнерів з інтеграційної школи міста Ерфурт, Землі Тюрінгії, Німеччина, наш заклад освіти з 2005 року впроваджує у навчальний процес інклюзивну (інтеграційну) форму навчання, що базується на концепції« Школа для всіх» із спільною освітньою політикою та практикою. Отож, наша школа стала відкрита для всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, емоційних й інтелектуальних, соціальних чи інших особливостей, створюючи їм умови з врахуванням психолого-педагогічних прийомів, які орієнтовані на задоволення потреб дітей. Тому ми намагались створити безбар»єрне навчальне середовище, надавши можливість дітям із особливими освітніми потребами, по - .перше, здобути освіту відповідно до своїх інтелектуальних здібностей, по-друге, вільно спілкуватися та займатися спільними справами зі своїми однолітками. Діти з інвалідністю оволодівають знаннями, вміннями, практичними навичками в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом освіти. Таке інтегроване навчання є корисним і для здорових дітей, бо вони вчаться розуміти проблеми інших, стають добрішими, толерантніше сприймають людські відмінності , більш активними та самостійними, розуміючи що кожен може подолати значні перешкоди і досягти успіху. Водночас, спільна освіта дітей з обмеженими можливостями та їх здорових однолітків є основою їхньої інтеграції та соціальної адаптації. Повсякденні контакти з дитиною з особливими  освітніми потребами в розвитку, на наш погляд, сприяють розширенню соціального досвіду, можливо, навіть світоглядних меж звичайних дітей. Отже, в основу інноваційної моделі покладена концепція саморозвитку особистості. Учень самставить для себе цілі й приймає рішення. Важливими є цілі соціалізації, тому більшість учнів вчаться один в одного.
Педагоги працюють в режимі творчого пошуку: оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
У порядку інноваційної діяльності вчителями початкових класів та вихователями-асистентами забезпечується впровадження елементів Монтессорі-педагогіки в навчально-виховний процес. Методика Монтессорі є моделлю особистісно зорієнтованого підходу до навчання та виховання, в основі якої лежить ідея: кожна дитина з її можливостями, потребами, системою стосунків проходить свій індивідуальний шлях саморозвитку. Тому ми намагались в інтеграційних класах створити спеціальне розвиваюче середовище, в якому кожна дитина мала б можливість працювати за своєю індивідуальною програмою. Це освітнє середовище у класах вчителями поділено на відповідні практичні зони: сенсорика, математика, рідна мова, космічне виховання. Для ефективного навчання дітей з особливими освітніми потребами використовується вільна робота з Монтессорі-матеріалом, який є ключем у світ, завдяки якому вона впорядковує і вчиться, може розвивати всі фізичні й духовні функції
В інтеграційних класах забезпечується успіх діяльності учня та вчителя; панують відносини партнерської співпраці, атмосфера поваги, довіри, успіху.
Корекційно-діагностична робота практичного психолога, вчителя-асистента в роботі з дитиною з особливими освітніми потребами направлена на підвищення соціальної адаптації, розвиток самостійності, підвищення розвитку інтелектуальних здібностей, гармонійного розвитку, формування позитивних життєвих позицій, які відповідатимуть їхнім фізичним і психічним можливостям.
Реалізуючи основні завдання Програми розвитку освітньої галузі міста , з 2008 року відділом освіти Залізничної райадміністрації Львівської міської ради школу було  визнано опорною з впровадження моделі інклюзивної (інтеграційної) освіти, де забезпечуються умови для адаптації та навчальної діяльності всіх дітей, зокрема й дітей з особливими освітніми потребами. У школі здійснюється напрацювання спільного освітнього інноваційного українсько-німецького пошуково-базисного проекту з інтеграційною школою Марії Монтессорі міста Ерфурта та соціально-педіатричного Центру Землі Тюрінгії (Німеччина) «Створення та адаптація міждисциплінарної та інтегративної моделі надання допомоги дітям з особливими освітніми  потребами у місті Львові» щодо інтеграції та соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами, зокрема тих, що мають легку розумову відсталість (аутизм), порушення мовленнєвого розвитку та опорно-рухового апарату. Справді, як бачимо, процес інтеграції дітей із порушенням психофізичного розвитку в єдиній освітній системі торкнувся і загальноосвітньої середньої школи. На даний час у школі функціонує  10 інтеграційних  класів,   у  які інтегровано  29  дітей з різними нозологіями.   Наказом управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради у початкових класах школи 1 ступеня введено нову штатну одиницю  вчителя-асистента, що є найважливішою складовою забезпечення інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. 
У 2009 році стали учасниками українсько-канадського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами в Україні». Під моїм керівництвом у школі реалізується загальношкільна програма «Процес створення інтеграційного середовища як один із освітніх моделей для саморозвитку дитини з особливими освітніми потребами « Метою цієї програми є забезпечення рівного доступу до якісної освіти  та формування життєво важливих компетенцій дітей з особливими освітніми потребами для їх всебічного розвитку, соціальної адаптації в суспільство.  У контексті реалізації завдань  цієї програми школа стала таким  практичним центром для проведення  міських, обласних, Всеукраїнських, міжнародних науково-практичних, методично-інформаційних семінарів, конференціій, симпозіумів, навчальних тренінгів.  Вимальовується належна співпраця з Львівським регіональним інклюзивним ресурсним центром. У листопаді 2010 року  було підписано меморандум про дієву співпрацю.
           Кожна зустріч з нашими партнерами залишає  теплі спогади, а також націлює нас на  подальші спільні  справи. У   вересні  цього  року у рамках спільного проекту  на запрошення німецької сторони  від директора інтеграційної школи  Арведа Мюллєра та  керівника Акції  Зонненшайн Тюрінгії  я  відвідала Ерфурт, де  проходили  урочистості з нагоди відзначення 20-річчя відкриття  навчального закладу.    Впродовж тижня  відбувались цікаві змістовні  зустрічі з педагогами інтеграційної школи Марії Монтессорі, лікарями медико-педіатричного Центру,  учнівською та батьківською громадськістю.   Між нами давно існує  результативна співпраця та співтворчість.  Незабутні відкриті  діалоги з професором, завідувачем кафедрою інклюзії  Берлінського університету імені Гумбольдта Адою Зассе, міністром освіти Тюрінгіїї   дають  зрозуміти, що  ми є не лише почутими далеко за кордоном, але й  знайшли  неабияку підтримку, відчули руку допомоги, стали  відкритими  не лише професійно,  а й житейсько.  Вочевидь,  хочу розуміти, що поїздки, зустрічі з творчими  цікавими  особистостями швидко закінчуються, залишаються лише спогади, а добрі справи не завершуються ніколи                                                                      
Рачковська Людмила Романівна, 
директор середньої загальноосвітньої школи № 60 міста Львова
Відмінник освіти України



Збудімо в душі дитини людину, що дрімає в ній


У розвитку кожна людина проходить ряд етапів, найважливішим із якого є соціалізація, відповідальна за становлення людини, як особистості.  
  Діяльність педагога  спрямована на вирішення мотивів і цілей. Ми ставимо за мету створення умов розкриття індивідуальності кожного члена нашого суспільства та допомагаємо реалізації розвитку особистості. 







































Беручи за основу  роботи М. Монтессорі, я, як вчитель-асистент, намагаюсь виховувати швидше
 дух, ніж механічну майстерність. Позитивна емоційна насиченість всіх компонентів навчання,  подолання психологічного бар'єру, зокрема бар'єру страху перед можливістю зробити помилку, і навіть подолання внутрішньої, зовнішньої скутості і сорому, створення сильної негайної мотивації навчання, здійснюваного у вигляді неформального спілкування, мотивації спілкування наближеного до реального – ось основні напрямки,  за якими ми працюємо. Діти з особливими освітніми потребами  переживають розкутість, розвивають впевненість у собі, ініціативність, що супроводжує їх успіхи у пізнанні світу. Разом робимо  кроки з пізнаного в непізнане, із зробленого — у ще не зроблене.
Школа, клас, учитель для такої категорії дітей стають ще більш рідними. Щоденна соціальна взаємодія в різноманітних умовах зближує учнів, виробляє прихильність один до одного, відчуття захищеності. У нашій школі створено ефективне  інтеграційне середовище, панує доброзичлива невимушена атмосфера, визнання унікальності  кожного учасника  навчально-виховного процесу,створена можливість інноваційного простору у навчальній діяльності. 

                                                                   Вчитель-асистент класу М. Монтессорі         
                                                              Оксана Сущенко



Виклик традиційній школі?


Серед найбільш самобутніх педагогічних систем у світовій педагогічній практиці є метод італійського педагога, лікаря, філософа, антрополога Марії Монтессорі (1870-1952), який протягом століття  з успіхом працює в навчальних закладах майже усіх демократичних країн світу.
З вересня 2005року гуманістичну педагогіку Марії Монтессорі почала відроджувати одна з перших у Львові середня загальноосвітня школа №60.
В процесі роботи  ми, вчителі-«монтессорійці», вдало поєднуємо навчальні плани та програми, виконуючи державний стандарт за допомогою матеріалів відомого педагога. Це дає змогу залучати до навчального процесу дітей з особливими  освітніми   потребами.
Діти, які мають фізичні  й  психологічні вади можуть навчатись зі звичайними школярами. Усе залежить від їх стану і медичних показань. Втім, саме суспільство до цього не завжди готове. Зазвичай, батьки дітей з інвалідністю побоюються жорстокості інших учнів, яка може ще раз поламати долю дитини.
Навчання дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній школі – це плюс при  зважливому  сприйнятті оточення.
У нашому класі навчається четверо  дітей з інвалідністю: двоє з вадами слуху, один - з ДЦП, один - аутист. Саме в школі ці діти здобули перший в житті досвід соціального життя.
Вже після першого тижня навчання батьки побачили, що їхні побоювання були марними. Колектив дав їхнім діткам позитивну енергію, розуміння того, що дитина така, як і всі, що має рівні права, як і кожна дитина в школі.
Наші учні звільнилися від ізольованості, відчудження, вийшли з чотирьох стін, отримали спілкування зі здоровими дітьми.
Шлях до інклюзії непростий і нелегкий. Для того, щоб дитина з особливими освітніми  потребами змогла навчатись  у закладі, необхідно забезпечити належне навчальне середовище.
У класах створені навчальні  практичні зони, затишні інтер'єри приміщень створюють умови та атмосферу для вільного розвитку і навчання кожної дитини.
         Психологи кажуть, що у дітей з особливими освітніми  потребами навчання за методикою М. Монтессорі дає швидкий позитивний результат.По суті, методика Монтессорі- це вправи, які включають навчання у формі гри. Дослідження показали, елементарні вправи з кубиками сприяють розвитку інтелекту, психіки дитини. Тому система користується попитом.
         М.Монтессорі вкладала в поняття розвитку дитини п'ять основних аспектів: мовлення, моторику, сенсорику, культуру та математику.
Лікар була переконана, в людському організмі взаємопов'язано абсолютно все, особливо дотик та розуміння.
         Домінантою природного розвитку дитини є орієнтація на навчальну і дослідницьку діяльність. За допомогою системи Монтессорі ми намагаємось забезпечити творчий (непомітний) перехід від фізичного розуміння світу до абстрактного поняття.
         Основне не те, чого ми вчимо, а як. Навчання, в якому немає крику і покарань, підходить як і звичайним дітям, так і з особливими освітніми потребами. Пояснення ведеться без поспіху, не нав'язуючи поведінку, адже урок, який розпочинається фразою «Хочеш, я тобі покажу», ніколи не буде нудним .
         Ми маємо унікальний досвід співпраці з німецькими, голландськими колегами. Така співпраця забезпечила як підготовку, так і реалізацію гарантованого Конституцією, законодавством, України, Конвенцією ООН про права інвалідів, про права дитини, права дитини з особливими  освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти. Ми віримо, що будь яка дитина має право на життя, на успіх,  на адаптацію в суспільстві, має право вибирати своє особисте життя.


                                   Гнідець  Оксана Степанівна.
                                   вчитель початкових класів, старший вчитель
                                  





















Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...