ЯК ЗАХИСТИТИ ДІТЕЙ ВІД НЕБЕЗПЕК В ІНТЕРНЕТІ
Трагічні події минулих тижнів знову поставили проблему безпеки дітей. І досить часто ця безпека напряму пов’язана зі світом медіа. Бо саме в медіа діти та підлітки знаходять чимало інформації, яка може бути небезпечною та спонукати до небезпечних учинків.






ЩО ТАКЕ “ЕФЕКТ ВЕРТЕРА” - І ЧОМУ МЕДІА МАЮТЬ ДУЖЕ ОБЕРЕЖНО ТА ВИВАЖЕНО ПИСАТИ ПРО СПРОБИ СУЇЦИДУ
На жаль, бажання дітей звернути на себе увагу, випробувати себе у якійсь екстремальній ситуації спонукає їх до необдуманих вчинків, що можуть мати негативні наслідки.
Соціальні психологи та професійні журналісти добре знають про “ефект Вертера”. Ця назва - від імені героя роману Йоганна Вольфганга Гете, який у 1774 році написав роман “Страждання молодого Вертера”, головний герой якого покінчив із життям. Ця книжка стала дуже популярною - і світом тоді прокотилася хвиля самогубств молодих людей, які наслідували приклад молодого Вертера. Через це деякі країни книжку заборонили як небезпечну.
Суть “ефекту Вертера” в тому, що, чим частіше й докладніше медіа розповідають про суїцид або його спроби, тим більша вірогідність їх масового повторення найближчим часом. Тобто саме часте та деталізоване висвітлення суїцидів у медіа і є чинником для їх продовження.
З подібним світ стикався неодноразово, наприклад, після самогубств поета Сергія Єсєніна у 1925 році або зірки кіно Мерелін Монро у 1962 році - саме тому, що ці подіїї надзвичайно широко висвітлювалися у медіа.
Деталізуючи причини й способи скоєння суїциду, багато медіа, самі того не усвідомлюючи, героїзують його в очах дітей та надають інструкції-підказки для скоєння. У 20 столітті соціолог Девід Філіпс виявив абсолютно чіткі зв’язки між тим, що розповідають про самогубства медіа, й тим, як ці самогубства скоюються. Саме тому медіа мають або взагалі не говорити про суїциди, або робити це дуже виважено та обережно, обов’язково залучаючи професіоналів, оскільки від їхньої професійності залежать життя дітей.
РОЛЬ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ТА ХТО І ЯК МАЄ ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО БЕЗПЕЧНУ ПОВЕДІНКУ В ІНТЕРНЕТІ Й РЕАЛЬНОСТІ
Для того, щоб Інтернет був безпечним і не заподіяв моральної, фізичної, фінансової шкоди для дитини чи дорослого, як для батьків, так і для педагогів важливим є постійне вдосконалення власних знань із кібербезпеки й медіаграмотності та дружня до дитини розмова батьків і вчителів про безпеку поведінки в Інтернет-просторі.
Виховання у дитини початкового розуміння, що таке технології, як із ними потрібно поводитися, як реагувати на інформацію, важливо розпочинати не зі шкільного віку, а значно раніше. І велика відповідальність тут покладається саме на батьків. Бо медіаграмотність дитини починається з медіаграмотності батьків. А далі це розуміння розширюється й поглиблюється у школі. Нині існує чимало курсів та ігор із медіаграмотності для дітей дошкільного віку, початкової, середньої та старшої школи, для батьків та педагогів, а також посібників та сайтів, присвячених темі медіаграмотності. Про них - нижче у дописі.
Перед тим, як починати з дітьми розмову, дуже доречно ознайомитися із порадами фахівців, насамперед, дитячих психологів та педагогів із медіаграмотності.
Адже розмова з дитиною має відбуватися так, щоб застерегти від небезпеки, але не підштовхнути зробити все навпаки й не заподіяти їй цим ще більшої шкоди. Фахівці знають ті тонкощі дитячої психіки, які, на жаль, відомі не всім.
Корисними для батьків стануть, приміром, поради дитячого психолога
Светлана Ройз
, яка дуже простими та зрозумілими словами пояснює надзвичайно складні речі, і робить це коректно. Про те, чому підлітки чинять необдумано й що з цим можна зробити батькам і в школі, можна прочитати у її публікації тут: http://bit.ly/3dEExdB. Цікаву й практичну інформацію про те, як говорити з дітьми про інформаційний простір, як навчитися самому й навчити дітей розрізняти токсичну інформацію в медіа та правильно, без шкоди для власного життя, реагувати на повідомлення про трагедії, зокрема, спроби самогубства, можна знайти в публічному доступі на Фейсбук-сторінці доктора психологічних наук, завідувачки лабораторії масової комунікації та медіаосвіти
Lyubov Naydonova
, яка звернулася до Національної ради з питань України з питань телебачення та радіомовлення із закликом зупинити "мимовільну рекламу суїціиду в медіа"ЯКІ ДЖЕРЕЛА ДОПОМОЖУТЬ РОЗІБРАТИСЯ У СВІТІ МЕДІА
РЕСУРСИ ДЛЯ ДІТЕЙ





РЕСУРСИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ


РЕСУРСИ ДЛЯ БАТЬКІВ




Також пропонуємо вам добірку різноманітних онлайн-курсів, відеоуроків, посібників та інших матеріалів для педагогів, учнів та батьків про те, як зробити Інтернет безпечним, захистити себе й інших, які підібрав Центр кращого Інтернету https://bit.ly/2P423X8. Ознайомитися з добіркою можна на нашому сайті: https://bit.ly/3sifscm .
Навчання кібербезпеці та медіаграмотності - це дуже складний та тривалий процес, який постійно треба підтримувати. І розвиток та підтримка цього процесу - це спільна робота держави, вчителів, батьків.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.